2010/01/21

ある週末の1日を・・・続き

アンリロでにんまりランチをした後は、師匠の’ちとせ先生’の外部セミナーへ。
今回は鹿沼市主催で、市長他市議さんなども来場されていましたよ~。
130人の定員もいっぱいになり、追加席を設けるまで。

今回はアシスタントとしてではなく、1受講者。なのに・・始まる前は、なぜだか私までドキドキ・・今回もキラキラの先生は、どうしたら輝きながら、自分を好きになり、心と生活のバランスをとるかの秘訣を教えていました。
受講者の方達も真剣に聞いています。モチロン、先生の講義には笑いも絶えませんから、皆ニコニコしながら聞いています。そう、聞いてる方もテンションがあがるんです。
私のお隣に座っていらっしゃった女性は、先生の言葉にうなずき、独り言ののように言葉を返していました。 私にはその受答えの言葉も気になってしまい・・
だって、とっても素直に出てくる感嘆の声なんです。 
「へェ~、そうよね!」
(先生の説明する悪い例に対して)「あら~、それはちょっとね~ 勝手にしてーっっ!て感じ:笑」
「私もできるかしら!」・・そして沢山笑っていました。喜んで笑ってるから、私もついつい隣を見て笑顔に。何度も目が合ってお互いニコっ☆ステキな方でした。

私はノートをとることも忘れません。 
先生の講義はアシスタント時も含め、もう何度も聴いています。
もちろん重複する内容もあります。
ノートを取りながら、以前と同じ内容を書き込んでいるのです。
もちろん何度聞いても感動したり、感心する言葉を含めてその時、その時、自分の中へ感じ方、度合い、または、以前は聞き逃してしまっていたかもしれない言葉が変化します。 

それは現在の自分の環境、人間関係、目標、はたまた疲れていたり、テンションが高い時の心の温度や、体調にまでも影響を受けているのかもしれません。

だから私は同じ内容を受講しても、ノートを綴り続けます。書くごとに、より深く学んでいる気もします。
そこで ふと思いましたrolleyes

『聴く時の心の持ち方』

もし、始めて聴く講義だったにしても、再度聴く講義だったとしても、聴きながら・・
”あ~もう、それ 知ってるぅぅ~ だから新しいの聞きたい!”
”そうなんだよね~ でも 私には・・無理だからやらないかも~ぉ”
”分かってるぅ”等々
と、思いながら聴いていたら、 その講義は聴く意味はあるのでしょうか。
折角の時間を割き、足も運んでいるのに。

それだったら、その時間を有効な、有意義な講義の時間にする方が得。
それは自分の『聴く時心の持ち方』によって、どのようにも変えることができるんじゃないかなぁ。

繰り返し受け取れるメッセージとして。
偶然ではなく、その場所で、その時間に居合わせた自分が受け取らなければならないメッセージ。
’忘れないで、心に留めておいてね・・’というメッセージ。
もしかしたら、その言葉のもっとさらに奥にある意味を見つけることもできるかもしれないし、言葉に乗せる先生の思いも変化しているかもしれない。言葉に含まれる意味は無限です。

そんな気持ちを持って、変化を楽しみながら聴くことが楽しくなりましたbiggrin


The rest of the day

After we had lunch at AN-RIZ-LEAU, I went to my teacher Chitose's seminar in Kanumua-city.
This seminar was organized by Kanuma-city, so the mayor and council members attended, too. There were seats for 130 people and they still needed extra chairs.

This time, I wasn't an assistant, but I felt tense inside.
The teacher was mesmerize-shine as usual and lectured about how people can balanceb themselves.

Students listened carefully, and were smiling because during her lecture there is non-stop laughing. Yes, listeners get high-spirit too.
A lady was sitting next to me, she was nodding, answering like talking to herself all the time.
Actually, I was listening to her also because the words just came out in an up-front voice with oohing and ahhing.
'Yes! That's right!!' , (When Chitose showed bad examples) 'Oh, my! give me a break!!'
'Is that something I can do?' etc...
She was laughing a lot, so I was get into looking at her and made me smile, too. My eyes met hers and we smiled at each other many times. She is nice.

I took notes, too. I have been to her lecture many times, including as an assistant.
Of course some contents overlap. I took the same notes which I took before.
The feeling in my mind, degrees or words which I couldn't follow are changing each time. Of course there are words which are moving and impressive even if heard several times.
I think these are influenced by the environment, human communication, subjects, temperature, high spirits or being depressed, and your body condition. So, that's why I keep writing notes even taking the same lecture. I could feel that I learn more deeply each time.

At that time, I realized about "How to carry your mind for listening"rolleyes
Whatever the lecture you have been or not. if you are thinking while listening,
'Oh yeah, I know this already, so I want to listen something else!!'
'Yeah, I understand, but I am not sure if I can do?? Maybe no....'
'I hear you, so? '
Does the lecture have any meaning for you?? I think that you are wasting time and you came there all the way.
Then, how about to make an advantage of the lecture.'
You can do any changes by "How to carry your mind for listening", as you receive a message repeatedly.
That is a message you could get not by chance since you were at that place, at that time. It should be an important message.

Messages for 'Do not forget', 'Keep in your mind'
Possibly you might find the more deep meaning of the word or the different thoughts of what your teacher wants to say with the words.
The meaning of words are endless.

The changing of thought makes me happy to listenbiggrin.

0 Comments:

Post a Comment